O udzielenie na gruncie PZP może ubiegać się każdy. Często zamówienia publiczne mogą okazać się nowym, stabilnym rynkiem zbytu dla przedsiębiorcy.
Należy jednak pamiętać, że każdy z trybów przewidzianych do udzielenia zamówienia publicznego ma swoją określoną charakterystykę, a ich niedochowanie może wykluczyć potencjalnego wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia. Z tego względu rozpoczynając udział w zamówieniach publicznych lub startując w szczególnie ważnym przetargu, warto zwrócić się po poradę do prawnika specjalizującego się w prawie zamówień publicznych. Skorzystanie z pomocy profesjonalisty, daje gwarancję należytego spełnienia warunków formalnych przetargu, niezależnie od jego trybu.
Zapraszam do przeczytania moich innych artykułów dotyczących prawa zamówień publicznych, które znajdziesz tutaj. Masz pytania? Napisz kontakt@perspektywaprawa.pl.
autor:
Tymoteusz Przeperski
prawnik, twórca bloga PerspektywaPrawa
więcej o mnie znajdziesz tutaj.
Na gruncie PZP, Zamawiający co do zasady ma możliwość zlecenia zamówienia w dwóch trybach. Są to tzw. tryby podstawowe, które zamawiający powinien stosować, o ile nie zachodzą szczególne, określone okoliczności. Tak więc co do zasady, zamawiający powinien udzielać zamówienia w trybie przetargu ograniczonego lub nieograniczonego. Warto zaznaczyć, że to, która z dwóch powyższych form będzie miała zastosowanie do konkretnego postępowania, nie jest zależne od zamawiającego. Jednkże gdy zostaną spełnione szczególne przesłanki, zamawiający może udzielić zamówienia powyżej progów unijnych, w trybach innych niż podstawowe.
W tym trybie do złożenia oferty na wykonanie zamówienia uprawniony jest każdy zainteresowany podmiot, który spełnia warunki określone przez zamawiającego w SWZ.
W tym trybie wykonawcy zainteresowani udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia w pierwszej kolejności składają wniosek o dopuszczenie do postępowania. W kolejnym etapie zamawiający zaprasza wybraną grupę wykonawców do złożenia ofert w postępowaniu. Przetarg ograniczony pozwala więc zamawiającemu dokonać wstępnej selekcji wykonawców już na etapie składania wniosków o dopuszczenie do postępowania.
Co ważne zamawiający nie może zaprosić do składania ofert grupy mniejszej niż pięciu wykonawców.
Zamawiający decydując się na udzielenie zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, zaprasza wykonawców do składania ofert, a następnie prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia ofert. Po tym etapie zamawiający wybiera wykonawcę pośród podmiotów, które złożyły ofertę ostateczną.
Tryb dialogu konkurencyjnego jest zbliżony do trybu negocjacji z ogłoszeniem. Główną różnicą jest fakt, że w przypadku wyboru takiego trybu zamawiający, nie podjął decyzji co do rozwiązań, które mają być zastosowane przy realizacji zamówienia. Z tego względu zaprasza wykonawców do składania wniosków o dopuszczenie do postępowania, a następnie prowadzi z nimi dialog, który ma pomóc w wypracowaniu rozwiązań użytych przy realizacji zamówienia.
Podobnie jak przy zamówieniach o wartości poniżej progów unijnych, partnerstwo innowacyjne dotyczy zamówień publicznych na roboty, usługi lub towary, które nie są dostępne na rynku, a wykonawca ma wypracować rozwiązania dostosowane do potrzeb zamawiającego.
Negocjacje bez ogłoszenia stosowane są, gdy z powodów niezawinionych zamawiający zmuszony jest do jak najszybszego udzielenia zamówienia publicznego. W tym trybie zamawiający zwraca się do wybranych przez siebie wykonawców, których zaprasza do składania ofert. Oferty te podlegają negocjacja, a następnie zamawiający wybierze tą, którą uzna za najkorzystniejszą. Warto zaznaczyć, że zamawiający musi zaprosić do składania ofert minimum trzech wykonawców, a w uzasadnionych przypadkach dwóch
Podobnie jak przy zamówieniach poniżej progów unijnych, przesłankami udzielenia zamówienia, są obiektywne przesłanki, uniemożliwiające zamawiającemu udzielenia zamówienia w jednym z bardziej konkurencyjnych trybów udzielania zamówień publicznych. W przypadku tego trybu zamawiający prowadzi negocjacje tylko z jednym wykonawcom, któremu następnie może udzielić zamówienia.
Zamówienie publiczne, którego wartość jest niższa niż powyżej wskazywane progi unijne, może być udzielone w kilku różnych procedurach udzielenia zamówienia publicznego. Poniżej postaram się krótko scharakteryzować każdy z tych trybów.
Co do zasady w postępowaniu zakupowym prowadzonym w trybie podstawowym PZP, do składania ofert zaproszeni są wszyscy zainteresowani jego wykonaniem. Swoboda składania ofert, podmiotów spełniających warunki udziału w postępowaniu, nie jest ograniczona.
Partnerstwo innowacyjne jest trybem przewidzianym dla zamówień na produkt usługę lub roboty, które nie są dostępne na rynku. Do takiego postępowania, tak jak w trybie podstawowym może przystąpić każdy, kto „czuje się na siłach”, aby być potencjalnym wykonawcom.
W tym trybie wykonawca, któremu udzielono zamówienia, opracowuje przedmiot zamówienia, a następnie zamawiający kupuje go bez przeprowadzania dodatkowego postępowania.
Tryb udzielenia zamówienia publicznego zazwyczaj stosowany jest w przypadku, gdy zmawiający, z uzasadnionych względów, musi udzielić zamówienia w trybie pilnym i nie ma czasu na przeprowadzenie standardowego postępowania. Przykładem takiej sytuacji może być, chociażby konieczność odstąpienia od udzielnego zamówienia na rozpoczęte już roboty budowlane. W trybie tym zamawiający samodzielnie dobiera sobie wykonawców, których zaprasza do składania ofert.
Tryb udzielania zamówienia z wolnej ręki opiera się na podobnych przesłankach co negocjacje bez ogłoszenia, z tą różnicą, że zamawiający nie wybiera grupy wykonawców, a jednego konkretnego. Podstawą udzielenia zamówienia z tzw. wolnej ręki, jest fakt, iż obiektywnie na rynku funkcjonuje wyłącznie jeden wykonawca, który jest w stanie zrealizować zamówienie.
Tryb ten można stosować też na podstawie przepisów szczególnych regulujących udzielanie zamówień przez podmioty mające siedzibę lub realizujące zadania poza granicami Polski, a także jednostki wojskowe.
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na fakt, iż ustawodawca zdecydował się na odrębne uregulowanie trybów udzielania zamówienia publicznego dla zamówień przekraczających próg unijny oraz wartości zamówienia poniżej tego progu. Był to obowiązek narzucony przez unijne dyrektywy, które zostały implementowane do polskiego systemu prawa zamówień publicznych.
Progi unijne mają celu zapewnienie swobodnego dostępu firm z różnych krajów do zamówień publicznych oraz promowanie konkurencji na rynku europejskim, poprzez utrudnienie udzielania największych zamówień na podstawie narodowość wykonawcy, a nie jego faktyczne kompetencje.
Progi unijne w zamówieniach ustalane są na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i rozporządzeń wykonawczych Komisji Europejskiej. W praktyce jednakowo zamawiający, jaki wykonawcy nie muszą śledzić przepisów europejskich, gdyż aktualnie obowiązujące wartość progów w przeliczeniu na złotówki są ogłaszane przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" oraz zamieszczane na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, który znajdziesz tutaj.
Obecnie progi unijne kształtują się w następujący sposób:
Zamówienia publiczne dotyczą bardzo szerokiego grona usług i towarów, które mogą nabywać podmioty zobowiązane do stosowania PZP. Z tego względu ustawodawca przewidział kilka różnych trybów na gruncie prawo zamówień publicznych, których specyfika odpowiada charakterowi zamówienia. Warto odróżniać tryby postępowań PZP, gdyż, mimo że co do zasady oparte są one na tożsamych regułach, mogą różnić się szczegółami, których znajomość może wpłynąć na to, że akurat dana oferta zostanie wybrana.
Spis treści:
II. Zamówienia PZP poniżej progów unijnych
III. Zamówienia PZP powyżej progów unijnych
IV. Podsumowanie trybów udzielania zamówień publicznych na gruncie PZP
PerspektywaPrawa
Twoje prawa, nasza pasja
Perspektywa Prawa
blog autorstwa
Tymoteusza Przeperskiego
Polityka prywatności | Polityka cookies | Regulamin zakupów
Copyright © 2024 Tymoteusz Przeperski