Dokumenty do BDO można składać wyłącznie w formie elektronicznej
Tylko niektórzy przedsiębiorcy zobowiązani są do posiadania wpisu w BDO
BDO to Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami
12 lutego 2024

IV. Co mogę robić w rejestrze BDO?

 

Rejestr BDO zawiera kilka modułów, poniżej krótko opowiem o każdym z nich:

 

REJESTR PODMIOTÓW

Jest to wyszukiwarka firm i jednostek administracji publicznej, które mają wpis w BDO. Możemy wyszukiwać podmioty za pomocą numeru NIP, numeru rejestrowego (chodzi o indywidualny numer w bazie BDO, najczęściej zaczynający się od 3 do 5 zer), adresie czy nazwie (ale te metody odradzam ze względu na bardzo małą dokładność). Z REJESTRU PODMIOTÓW korzystać można również bez zalogowania się do bazy, jako gość.

 

WNIOSKI

Do wyboru mamy 3 rodzaje wniosków:

  • wnioski rejestracyjne – wniosek składa właściciel firmy (w przypadku JDG) lub przedstawiciel zarządu (w przypadku spółek i innych podmiotów). Wniosek służy do zarejestrowania podmiotu w bazie BDO oraz przypisania konta osoby składającej wniosek jako użytkownika głównego podmiotu (więcej wyjaśnię już wkrótce w kolejnym artykule, który zostanie opublikowany na naszym blogu).
  • wnioski aktualizacyjne – w przypadku zmian, które zaszły w firmie lub instytucji (nowe zezwolenie, zmiana adresu, zmiany w którejś z Tabel) należy złożyć aktualizację wpisu w BDO. Wniosek aktualizacyjny należy również złożyć w przypadku, gdy podczas składania wniosku rejestracyjnego zapomnieliśmy dopisać wszystkich ważnych informacji a nasz podmiot otrzymał już numer BDO.
  • wniosek o wykreślenie – jak sama nazwa wskazuje, jeżeli kończymy działalność gospodarczą lub naszą jednostkę w wyniku zmian przestaje obowiązywać wymóg rejestracji w BDO, należy złożyć wniosek o jej wykreślenie z rejestru.

 

EWIDENCJA ODPADÓW

To dział, w którym spędzać będziemy najwięcej czasu. To tam sporządzamy Karty Przekazania Odpadów (KPO), Karty Przekazania Odpadów Komunalnych (KPOK), Karty Ewidencji Odpadów (KEO) wraz z inne warianty tych dokumentów.

 

Szerzej o ewidencjowaniu odpadów dowiedzą się Państwo z następnych publikacji, dlatego zapraszam do częstego zaglądania na naszą stronę aby być na bieżąco z tematami dotyczącymi prawa ochrony środowiska.

 

SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Istnieją 3 rodzaje sprawozdań, każdemu z nich zostanie poświęcony oddzielny wpis. Sprawozdania są jednym z kluczowych elementów każdego roku w prawie ochrony środowiska. Terminy ich składania różnią się od rodzaju sprawozdania. Sprawozdanie komunalne należy złożyć do 31 stycznia każdego roku za rok poprzedni, a pozostałe dwa: o wytworzonych odpadach i gospodarowaniu odpadami orazo produktach, opakowaniach i gospodarowaniu odpadami do 15 marca każdego roku za rok poprzedni. Sumienne ewidencjonowanie odpadów jest kluczowe, aby poprawnie i bez większych trudności złożyć te sprawozdania.

 

V. Podsumowanie

 

Rejestr BDO jest narzędziem, które odpowiednio wykorzystane znacznie ułatwia prowadzenie ewidencji odpadów w porównaniu z prowadzeniem jej w wersji papierowej. Jednakże system nie należy do najprostszych dla nowicjuszy oraz osób zajmujących się ewidencją po raz pierwszy. Warto więc zapytać o podstawy obsługi systemu praktyka, który na co dzień pracuje z systemem BDO, może to nam ułatwić dopełnienia skomplikowanych obowiązków. W razie pytań dotyczących systemu BDO, zapraszamy do kontaktu pod adresem mailowym kontakt@perspektywaprawa.pl.

 

autor:

Hubert Olejnik

specjalista ds. administracji oraz ochrony środowiska

więcej o mnie znajdziesz tutaj.

 

III. Czy mogę prowadzić ewidencję odpadów w wersji papierowej?

 

Do roku 2020 praktyka obrotu odpadowego działała na zasadzie Kart Przekazania Odpadów (KPO), które sporządzał zakład przejmujący odpady (recykler, zakład przetwarzania odpadów czy zbierający odpady). Następnie wysyłał 2 kopie listowanie do firmy przekazującej odpady i prosił o potwierdzenie i przypieczętowanie kart oraz odesłanie jednej kopii. Czy po roku 2020 jest dozwolona taka metoda rejestrowania przekazania odpadów? W skrócie – nie. Ale jest pewien warty uwagi wyjątek.

W przypadku braku możliwości sporządzenia dokumentów przez awarię systemu jest możliwe sporządzenie Kart Przekazania Odpadów w wersji papierowej. Następnie po ustaniu awarii należy niezwłocznie sporządzić Kartę Przekazania Odpadów w systemie BDO.

Jak widać, koniec końców KPO i tak musi zostać sporządzone w wersji elektronicznej. Należy też pamiętać, że awaria systemu rozumiana jest jako awaria powodująca niemożność prawidłowego funkcjonowania rejestru BDO dla wszystkich jego użytkowników oraz ogłoszona na oficjalnej stronie internetowej. W praktyce wygląda to tak, że jeżeli nie działa nam baza BDO, ale nie ma oficjalnego ogłoszenia o awarii rejestru, to nie upoważnia nas to do wystawienia dokumentów w wersji papierowej! W takiej sytuacji (niestety, miejmy nadzieję, że zostanie to w przyszłości lepiej rozwiązane) musimy próbować do skutku albo czekać na faktyczne potwierdzenie awarii na stronie rejestru BDO,

II. Kogo nie obowiązuję obowiązek wpisu w rejestrze BDO?

 

Do bazy BDO nie rejestrują się osoby fizyczne, które wytwarzają odpady, nie prowadząc działalności gospodarczej, oraz jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, które wykorzystują odpady na potrzeby własne. Ponadto należy zwrócić uwagę, że w przypadku wytwarzania niektórych odpadów innych niż niebezpieczne trzeba przekroczyć progi masowe wytworzonych odpadów w skali roku aby obowiązywał nas obowiązek wpisu do rejestru BDO. Dla zainteresowanych odsyłam do rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, gdzie określono dokładnie kody odpadów oraz ilości, dla których obowiązek ewidencji odpadów w BDO nas nie obowiązuję.

Dla przykładu, jeżeli nasz zakład w ciągu roku wytwarza mniej niż 100kg odpadów elektronicznych (drukarki, komputery, tonery itd.) i poza tym nie wytwarza innych odpadów (lub wytwarza odpady, co do których ma zastosowanie wyżej wspomniane rozporządzenie), to nie musi rejestrować się
w bazie BDO.

I. Kto musi mieć wpis w rejestrze BDO?

 

Z mojego doświadczenia wiem, że jeżeli firma produkuje jakiekolwiek odpady, które nie są odpadami komunalnymi, to najpewniej musi mieć wpis w BDO. W przypadku gdy przedsiębiorstwo wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, to ma ono obowiązek rejestracji w bazie BDO i uzupełnienie odpowiednich działów we wpisie. Jeżeli Twoja działalność opiera się na transporcie odpadów to również musisz zarejestrować się w BDO. Ostatnią większą grupą będą podmioty zbierające odpady komunalne oraz odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne – one również nie mogą prowadzić działalności bez BDO.

BDO – podstawy, jak zacząć i zrozumieć ewidencję odpadów w bazie BDO?

Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami, w skrócie – BDO – to rejestr, który na znaczeniu zyskał w 2020 roku. To wtedy obowiązkowe stało się prowadzenie ewidencji odpadów i rejestrowanie przewozów w tej bazie a dokumenty papierowe dopuszczono tylko w wyjątkowych przypadkach. Jakich? Jak odnaleźć się w bazie BDO? Czy muszę mieć wpis w bazie BDO? Na te i wiele innych pytań postaram się udzielić odpowiedzi w tym artykule.

 

Spis treści:

I. Kto musi mieć wpis w rejestrze BDO?

II. Kogo nie obowiązuję obowiązek wpisu w rejestrze BDO?

III. Czy mogę prowadzić ewidencję odpadów w wersji papierowej?

IV. Co mogę robić w rejestrze BDO?

V. Podsumowanie

Logo bloga PerspektywaPrawa

PerspektywaPrawa

Twoje prawa, nasza pasja

 

Logo strony internetowej PerspektywaPrawa

Perspektywa Prawa

blog autorstwa

Tymoteusza Przeperskiego

 

Polityka prywatności | Polityka cookies | Regulamin zakupów

Copyright © 2024 Tymoteusz Przeperski